Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi’nde “Psikoloji Araştırmalarında Bilgisayarlı Araştırma Teknikleri” konulu sertifika programı gerçekleştirildi. Program Fatih Sultan Mehmet Araştırma ve Uygulama Hastanesi Klinik Şefi ve Anadolu-Kuzey Hastaneler Grubu Radyoloji Klinikleri Koordinatörü Prof. Dr. Hakkı Muammer Karakaş tarafından verildi. Uzmanlık alanı nöroradyoloji olan Karakaş’ın verdiği eğitimde, katılımcılar, iki gün boyunca zihinsel özellikleri ölçme ve değerlendirmenin bilgisayar aracılığıyla nasıl yapılacağını öğrendi.

“Psikoloji Araştırmalarında Bilgisayarlı Araştırma Teknikleri” sertifika programı UKÜ öğrencileri, öğretim elemanları, çeşitli üniversite ve hastane mensupları ile Türkiye’den gelen kursiyerlerin katılımıyla gerçekleştirildi. Prof. Dr. Hakkı Muammer Karakaş, söz konusu sertifika programında, zihinsel özellikleri ölçme ve değerlendirmenin bilgisayar aracılığıyla nasıl yapılacağını gösterdi ve bu metodu interaktif olarak öğretti. Karakaş, en karmaşık psikolojik paradigmaların dahi bu metodu öğrenmiş olan kişi tarafından çok kısa sürede hazırlanabileceğini ortaya koydu.

Eğitim ilk kez UKÜ’de verildi

Prof. Dr. Hakkı Muammer Karakaş, en karmaşık psikolojik ve laboratuvar senaryolarının çok kısa sürede hazırlanabildiği, bunun yapılmasında kullanılan yazılımın bazı kişilerin elinde mevcut olduğunu, ancak yazılımı kullanabilmek için bu konuda eğitim alınması gerektiğini vurguladı. Karakaş ayrıca söz konusu eğitimin daha önce Türkiye’de dahi verilmediğini, bu eğitimin ilk kez KKTC’de ve UKÜ bünyesinde gerçekleştirildiğini belirtti.

Fonksiyonel MR’ın Türkiye’de yeni farkına varılan bir uygulama olduğunu belirten Prof. Dr. Hakkı Muammer Karakaş, Fonksiyonel MR sayesinde, zihinsel aktivasyon sırasında beynin hangi alan veya alanlarının çalıştığının belirlenebildiğini klinik ve normal örneklemlerden elde ettiği bulguları kullanarak gösterdi. Fonksiyonel MR’ın önemi konusunda Karakaş şu örneği aktardı: “Konuşma merkezinin bulunduğu beyin alanında tümör bulunan Yunan kökenli bir Amerikalı hasta, ameliyat sonrasında konuşma yeteneğini kaybedeceği gerekçesiyle ameliyat olmayı reddediyor. Fonksiyonel MR ile yapılan incelemelerde hastanın beyninde İngilizce ve Yunanca konuşma alanlarının çakışmadığı, yapılan ameliyatın sadece Yunanca konuşma alanını zedeleyecaği, İngilizce alanının ise etkilenmeyeceği görüldü. Hasta bu durumu kabul etti. Ameliyat sonrasında hasta Yunanca konuşamadı ancak İngilizce dilini kullanarak yaşamını sürdürdü. Şunu da belirtmeliyiz ki, hasta, kaybettiği dili yeniden öğrenebilir. Ancak bu, kişinin yaşı ne kadar küçükse o kadar kolay ve etkili olur.”

UKÜ’deki sertifika programını başarıyla tamamlayan kursiyerler ‘çocuk ve yetişkinlerde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu’, ‘özgül öğrenme bozukluğu’, ‘yetişkinlerde bellek bozukluğu ve demansın derecesi’ ile daha pek çok zihinsel sürecin durumunu bilgisayarlı olarak dakik ve objektif bir biçimde inceleme imkanı kazandı.

HABER: OĞUZ İLGEN